1
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
III IZ DELA ZBORNICE
Pomoč gospodarstvu zaradi posledic
močnih neurij z vetrom, zemeljskimi
plazovi in poplavami 19. in 20. julija 2024
Obveščamo vas, da je na spletni strani Ministrstva za gospodar-
stvo, turizem in šport objavljena informacija o začetku postopka
ocenjevanja škode v gospodarstvu zaradi posledic močnih ne-
urij z vetrom, zemeljskimi plazovi in poplavami 19. in 20. julija
2024 s pripadajočim obrazcem za oceno škode ter navodili za
izpolnjevanje obrazca.
Ocenjevanje neposredne škode v gospodarstvu zaradi naravne
nesreče se začne z zbiranjem vlog oškodovancev (gospodar-
ske družbe, podjetniki posamezniki, posamezniki, ki samostojno
opravljajo dejavnost, zavodi in zadruge) s sedežem v Republiki
Sloveniji:
ki so utrpeli škodo na strojih in opremi in/ali škodo nastalo
zaradi uničenja zalog in/ali škodo zaradi izpada prihodka,
v naslednjih prizadetih občinah: Dobrna, Ljubno, Luče, Mo-
zirje, Solčava, Šoštanj, MO Velenje, Vojnik, Cerklje na Gorenj-
skem, Preddvor, Tržič, Trzin, Mengeš, Litija, Slovenska Bistri-
ca, Makole, Kungota, Šentilj, Destrnik, Juršinci, Majšperk,
Ormož, Središče ob Dravi, Sveti Tomaž, Črna na Koroškem,
Dravograd, Mislinja, Muta, Ravne na Koroškem, Slovenj Gra-
dec in Jezersko.
Skladno s shemo državnih pomoči so izločena podjetja iz nasled-
njih dejavnosti:
primarni sektor kmetijske proizvodnje,
sektor ribištva in akvakulture, kakor ju določa Uredba Evrop-
skega parlamenta in Sveta (EU) št. 1379/2013 in
predelava in trženje kmetijskih proizvodov, kadar je znesek po-
moči določen na podlagi cen ali količine takih proizvodov, ki so
kupljeni od primarnih proizvajalcev ali jih je dala na trg zadev-
na gospodarska družba, ali kadar je pomoč pogojena s tem, da
je delno ali v celoti prenesena na primarne proizvajalce.
Rok in način oddaje ocene škode
Oceno škode morajo oškodovanci poslati na Ministrstvo za gospo-
darstvo, turizem in šport najkasneje do vključno 30. 9. 2024 na
priloženem obrazcu, ki zajema naslednje podatke: naziv, telefon-
ska številka, elektronski naslov, matična in davčna številka oško-
dovanca, ulica, poštna številka, pošta, kraj, občina nastanka nes-
reče, ocena škode na strojih/opremi, zalogah in izpadu prihodka.
Oškodovanci v gospodarstvu dokumentacijo pošljejo na elektron-
ski naslov: poplave2024.mgts@gov.si (z oznako »Poplave julij 1
2024« in pripisom naziva oškodovanca).
Ministrstvo za gospodarstvo, turizem in šport bo morebitne na-
daljnje ukrepe odprave posledic škode izvajalo le v primeru za-
gotovitve finančnih sredstev v proračunu Republike Slovenije. V
kolikor bodo sredstva zagotovljena, bodo morali oškodovanci na
poziv ministrstva predložiti dokazila o dejanski škodi. Za škodo
na strojih, opremi, zalogah – cenilna poročila, za škodo zaradi
izpada prihodka - računovodske podatke.
OBVEŠČA: Do navedene objave in obrazca lahko
dostopate tudi preko spletne strani TZS – zavihek »Aktualno«.
Vir: Povzeto po spletni objavi Ministrstva za gospodarstvo, turi-
zem in šport z dne 17.9.2024. M.L., M.S.
Glasilo Trgovinske zbornice Slovenije, 20. september 2024, št. 27/24
TISKOVINA • Poštnina plačana pri pošti 1102 Ljubljana
Napovedujemo seminar s področja splošne varnosti proizvodov – 23. 10. 2024
18. Strateška konferenca o trgovini »Kako naj se trgovci (še bolj) približajo slovenskemu
potrošniku? - 12. november 2024, Kongresni center Brdo pri Kranju
V luči vseh ekonomskih in družbenih dogajanj tudi trgovci iščejo
nove poti do potrošnika. Zato bomo na letošnji že 18. konferenci
odstirali, kakšen je aktualni slovenski potrošnik, kako se mu tr-
govec lahko še bolj približa z zanimivimi elementi ponudbe, pa
tudi s svojim ugledom: kako le-ta vpliva na potrošnika in njegove
nakupne odločitve? Ves čas je potrebno slediti tudi globalnim in
evropskim trendom, zato je prav, da se vprašamo, kaj nam razvoj
trgovine prinaša v prihodnje? O vsem tem in še čem bomo razp-
ravljali z zanimivimi gosti in strokovnjaki s področja trgovine in
ugleda zaposlovalcev.
Veseli bomo vaše udeležbe v Kongresnem centru na Brdu pri Kra-
nju. Lepo vabljeni k čim prejšnji prijavi, prijavnica je objavljena na
spletni strani TZS www.tzslo.si. Dobrodošli!
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
PROGRAM KONFERENCE
8:30 - 9:00 Registracija udeležencev
9:00 - 9:20 OTVORITEV KONFERENCE
mag. Mariča LAH, predsednica TZS
prof. dr. Tomaž TURK, dekan, Ekonomska
fakulteta, UL
9:20 – 10:30 1. SEKCIJA: DRUŽBENI IN EKONOMSKI TRENDI
TRGOVINE DANES IN JUTRI
prof. dr. Jože P. DAMIJAN, Ekonomska fakulteta,
UL
dr. Mitja PIRC, direktor, A.T. Kearney Svetovanje
d.o.o.
Anna MAKOWSKA NOWAK, South Eastern
Europe Businesses Development Manager at
Techtronic Industries - TTI
10.30 – 10.40 ODMOR
10:40 – 11:45 2. SEKCIJA: PROFILI SLOVENSKEGA
POTROŠNIKA IN VPOGLED NA SOSEDNJE
TRGE – SMO KAJ DRUGAČNI?
Andraž ZORKO, partner in direktor, Valicon d.o.o.
Darko DUJIČ, direktor, WeTeh d.o.o.
Lidija RUDEN KOSTREVC, direktorica, GA
Adriatic d.o.o.
Moderira: prof. dr. Tanja Dmitrović, Ekonomska
fakulteta, UL
11:45 – 12:45 KOSILO
12:45 – 13:30 3. SEKCIJA: DOBRE PRAKSE DOMA - KAJ SE
(ŠE) LAHKO NAUČIMO IZ TUJINE?
Barbara JANŽEKOVIČ, CMO, Intersport ISI, d.o.o.
Andrej PLANINA, direktor divizije, Špica
International d.o.o.
Sibela MURIĆ, direktorica, Infraslim d.o.o.
Moderira: prof. dr. Maja ZALAZNIK, Ekonomska
fakulteta, UL
13:30 – 14:30 OKROGLA MIZA: TRGOVEC DANES IN V
PRIHODNJE, KAJ PA POTROŠNIK?
Matjaž HAN, minister, Ministrstvo za
gospodarstvo, turizem in šport
Sašo BERGER, predsednik uprave, Petrol d.d.
Aleš ČERNE, direktor, Hervis d.o.o.
Helena DRAŠKOVIĆ, svetnica,
Magistrat International d.o.o.
David KOVAČIČ, generalni direktor,
Spar Slovenija d.o.o.
Tomislav KRAMARIĆ, generalni direktor,
Mercator d.o.o.
Samo KUPLJEN, direktor, Bauhaus, d.o.o., k.d.
Moderira: prof. dr. Maja ZALAZNIK, Ekonomska
fakulteta, UL
Vljudno vabljeni!
mag. Mariča LAH, l. r. prof. dr. Tomaž TURK, l. r.
Predsednica TZS Dekan Ekonomske fakultete, UL
SPLOŠNI POGOJI IN KOTIZACIJA:
Kotizacija za udeležbo na konferenci znaša:
za člane TZS: 65,00 EUR z vključenim DDV na udeleženca,
za nečlane TZS: 180,00 EUR z vključenim DDV na udeleženca,
za udeležence iz ministrstev in drugih javnih institucij ter orga-
nizacij in fakultet: 65,00 EUR z vključenim DDV na udeleženca.
Popusti:
20 % za študente,
za večje število prijavljenih udeležencev iz istega podjetja
imajo člani TZS za vsakih dopolnjenih deset prijavljenih ude-
ležencev popust za njihovo udeležbo v višini 30 %.
Znesek kotizacije nakažite na TRR pri OTP banki: SI56 0400
0027 8921 404 – sklic 3007. Prijavnico in dokazilo o plačilu nam
lahko pošljete po pošti: TZS, Dunajska cesta 167, 1000 Ljubljana
ali na e-naslov:info@tzslo.si.Znesek vplačane kotizacije se vrne
v primeru, da se pisno odjavite vsaj 3 delovne dni pred izvedbo
konference! Ob morebitni neudeležbi na dogodku brez predho-
dne odjave v navedenem roku se kotizacija plača, v primeru že
plačane kotizacije se ta ne vrača.
Prispevki tujih govorcev bodo podani v angleškem jeziku.
S prijavo potrjujete, da so prijavljene osebe predstavniki na-
vedenega podjetja. Posredovane osebne podatke bo TZS upo-
rabljala samo za namen izvedbe 18. Strateške konference o trgo-
vini, za obveščanja prijavljenih na konferenco ter posredovanje
morebitnih gradiv. Dogodek se snema in fotografira.
V kolikor bi želeli tudi vi postati sponzor konference vas vljudno
prosimo, da nas kontaktirate - tajništvo TZS: info@tzslo.si ali
01 58 98 212/213. M.L., M.S.
PRIJAVNICA
na 18. Strateško konferenco o trgovini »Kako naj se trgovci (še bolj) približajo slovenskemu potrošniku?
12. november 2024, Kongresni center Brdo pri Kranju
Naziv in naslov podjetja:
Davčna številka: Matična številka:
Telefon: E-naslov (OBVEZNO*):
Ime in priimek udeležencev:
1. E-naslov:
2. E-naslov:
Datum: Podpis odgovorne osebe:
S prijavo potrjujete, da so prijavljene osebe predstavniki navedenega podjetja. Posredovane osebne podatke bo TZS uporabljala samo za namen izvedbe
18. Strateške konference o trgovini, za obveščanja prijavljenih na konferenco ter posredovanje morebitnih gradiv.
2
WWW.TZSLO.SI
Komisija in gospodarska združenja pozivajo: prihodnost je v poštenem poslovanju in
sodelovanju
Komisija za preprečevanje korupcije (Komisija) je v času, ko se
Slovenija sooča s številnimi izzivi na področju poslovnega oko-
lja in korupcije, v sodelovanju z reprezentativnimi gospodarskimi
združenji, državo in družbo nasploh s konkretnimi rešitvami poz-
vala h krepitvi integritete. Skupaj so se zavzeli za pošteno sode-
lovanje in poslovanje med gospodarstvom in državo (v obeh sme-
reh), kar vključuje transparentne transakcije in procese, vodenje
z zgledom, prevzemanje odgovornosti, ustrezno sankcioniranje
kršitev ter sodelovanje in dialog med sektorji.
Stična točka prizadevanj Komisije in gospodarskih združenj – Go-
spodarske zbornice Slovenije (GZS), Trgovinske zbornice Sloveni-
je (TZS), Združenja delodajalcev Slovenije (ZDS), Obrtno-podjet-
niške zbornice Slovenije (OZS) ter Združenja delodajalcev obrti in
podjetnikov Slovenije (ZDOPS) – je izboljšanje trenutnega stanja
na področju preprečevanja korupcije in krepitve integritete v
družbi, kot ga kažejo različni indeksi. Ti tudi prikazujejo, da je v
gospodarsko razvitejših državah stopnja zaznave korupcije nizka,
kar kaže na visoko stopnjo zaupanja v storitve javnega sektorja.
Za doseganje omenjenega cilja nujno potrebujemo sistemske
korake sočasno na različnih področjih: čim prejšnji sprejem nove
Resolucije o preprečevanju korupcije v Republiki Sloveniji, boljšo
zakonodajo, poenoten in usklajen nadzor nad njenim izvajanjem,
vodenje z zgledom, spodbujanje tako javnega sektorja kot gospo-
darstva k spoštovanju najvišjih etičnih standardov, davčne in ad-
ministrativne razbremenitve in podobno. Sogovorniki tako stremi-
jo k poštenemu poslovanju z državo in to v prvi vrsti pričakujejo
tudi od nje. Pri tem je bistveno izboljšati in pospešiti preiskovalno-
-sodne postopke za koruptivna kazniva dejanja, uvesti mehaniz-
me za večjo transparentnost poslovanja javne in lokalne (samo)
uprave, javnih naročil in financiranja političnih strank, vzpostaviti
jasne smernice za etično poslovanje in upravljanje (npr. kodeksi)
ter izobraževati in ozaveščati o škodljivih posledicah korupcije.
Govorci so izpostavili:
dr. Robert Šumi, predsednik Komisije: »Slovenska kultura
temelji na tem, kako biti pametnejši od države in jo z obvo-
di zakonov pretentati. A država je naša skupna lastnina, in
pretentati državo ni vrednota, pač pa škodljiva miselnost.
Zato med drugim potrebujemo ustrezne sankcije za kršitve
integritete, obvezen odziv na naša priporočila ter dopolnitve
zakonodaje, ki bi preprečile obvode
Marjan Trobiš, predsednik ZDS: »Etika v gospodarstvu je
ključna za dolgoročno uspešnost podjetij, krepitev ugleda
podjetja in zagotavljanje trajnostnega poslovanja ter za vzpo-
stavitev zaupanja med podjetji in njihovimi deležniki.«
mag. Mariča Lah, predsednica TZS: »Prenormiranost, pogo-
stost spreminjanja in nejasnost zakonodaje poslabšuje kon-
kurenčnost podjetij v Sloveniji in povečuje tveganje za kršitev
integritete. Podpiramo etiko in ničelno toleranco do korupcije
za vse in na vseh ravneh.«
Marko Lotrič, predsednik ZDOPS: »Ničelna toleranca do
korupcije mora biti standard za vse. Potrebujemo povrnitev
zaupanja v sisteme in ljudi. Večina mednarodnih kazalnikov
že izkazuje poslabšanje razmer našega gospodarstva, ki ga
hromi tudi prenormiranost, povečevanje državnih proračunov
ter odsotnost institucionalne in individualne odgovornosti.«
Tibor Šimonka, predsednik GZS: »Ustrezno davčno okolje
spodbuja naložbe, povečuje konkurenčnost, inovacije in po-
trošnjo, zmanjšuje sivo ekonomijo, s čimer krepi integriteto in
preprečuje korupcijo, ter privablja visoko kvalificirane delav-
ce in podjetnike.«
Blaž Cvar, predsednik OZS: »Obsežna birokracija in korup-
cija sta tesno povezani. Zapletenost in nejasnost postopkov,
počasno odločanje, slabe povratne informacije pristojnih or-
ganov, kaznovalna nadzorna politika namesto svetovalne ali
na drugi strani pomanjkanje ustreznega nadzora itd. ustvarja-
jo pogoje, pri katerih je tveganje za korupcijo bistveno večje,
kot bi bilo v manj birokratski državi.«
Pošteno poslovanje je norma, ne izjema
Današnja pobuda je del širšega prizadevanja Komisije za vzpo-
stavitev družbenega okolja z močnimi temelji za transparentno
in odgovorno poslovanje, ki ne le ščiti javna sredstva, ampak
tudi krepi zaupanje v gospodarski sistem Slovenije. Komisija in
sodelujoča gospodarska združenja verjamejo, da je skupno de-
lovanje ključno za učinkovito preprečevanje korupcije in krepitev
integritete v družbi, kar pa je eden od temeljev nove Resolucije o
preprečevanju korupcije.
»V zdravem (poslovnem) okolju je pošteno poslovanje norma, ne
izjema. Zavezanost k temu ter aktivno sodelovanje med državo in
gospodarstvom sta temelja, na katerih bomo gradili prihodnost,«
je zaključil dr. Šumi.
Vir: Sporočilo za javnost KPK, ZDS, TZS, ZDOPS, GZS in OZS z dne
10.9.2024. M.L.
III SPLOŠNA ZAKONODAJA
Omrežnina za električno energijo – s 1. oktobrom 2024 začetek uporabe novega
obračuna omrežnine
S 1. oktobrom se začne uporabljati nov način obračuna omrežni-
ne za električno energijo, kot je določen v Aktu o metodologiji
za obračunavanje omrežnine za elektrooperaterje (Uradni list
RS, št. 146/22, 161/22, 50/23, 71/23, 117/23, 5/24, 30/24 in 49/24).
Iz prehodnih določb akta navajamo določbo 52. člena, ki dolo-
ča prehodno obdobje za obračunavanje omrežnine za presežno
moč, in sicer se uporabnikom sistema s priključno močjo enako
ali manjšo od 43 kW v obdobju od 1. oktobra 2024 do 30. sep-
tembra 2026 omrežnina za presežno moč ne obračunava, če je
obračunska moč določena v skladu s petim odstavkom 12. člena
tega akta in je uporabnik sistema ni spremenil v skladu s šestim,
sedmim ali osmim odstavkom 12. člena tega akta. V obdobju kot
predhodno navedeno (drugi odstavek 52. člena) mora distribu-
cijski operater uporabnika sistema mesečno seznanjati o preko-
račitvah obračunske moči in stroških, ki bi mu nastali, če bi se
omrežnina za presežno moč zaračunala.
Ključne spremembe glede na dosedanji sistem:
sezonska in dnevna diferenciacija tarifnih postavk obračuna-
vanja – novi časovni bloki,
razločevanje med dogovorjeno in presežno močjo,
3
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
večja stroškovna obremenitev tarifnih postavk za moč.
Časovni bloki in obdobja obračunavanja
SEZONE:
višja sezona: november, december, januar, februar
nižja sezona: marec, april, maj, junij, julij, avgust, septem-
ber, oktober
ČASOVNI BLOKI:
znotraj dneva trije časovni bloki – eden več kot do sedaj
na letnem nivoju 5 časovnih blokov
časovni blok 1 nastopi le v višji sezoni, časovni blok 5 le
v nižji sezoni
Akt o metodologiji za obračunavanje omrežnine za elektro-
operaterje je v celoti dostopen na spletnih straneh TZS in
vključuje tudi prilogi:
Priloga 1: Metodološki pristop določitve tarifnih postavk
omrežnine,
Priloga 2: Parametri potrebni za določitev tarifnih postavk
omrežnine.
Iz Priloge 2 podajamo tabelo z novo časovno porazdelitvijo ča-
sovnih blokov po sezonah, obdobjih in urah, kot sledi:
Iz aktivnosti TZS - Delovne skupine TZS za električno
energijo in zemeljski plin
Na TZS smo v okviru pristojnega delovnega telesa s člani vršili
razpravo ter aktivnosti glede sprememb na področju omrežnine
za električno energijo, ob navedenem pa smo tematiko predstav-
ljali članom tudi preko naših strokovnih usposabljanj.
Agencija za energijo je v marcu predstavila predvidene novosti,
v sodelovanju s strokovnjaki iz tega področja pa smo vključevali
tudi vsebine glede možnih optimizacij z vidika stroškov v novem
sistemu. Kot je znano, je bila nova metodologija izračunavanja
omrežnine predvidena že s 1. julijem letos, a je bil datum njene
uporabe prestavljen na 1. oktober, kar je bila druga prestavitev.
TZS je sicer predlagala še nekoliko daljše prehodno obdobje, in
sicer smo na TZS pristojne institucije seznanjali, da so v trgovinski
dejavnosti podjetja zaradi enormnih povišanj cen električne ener-
gije v zadnjem obdobju že izkoristila skoraj vse možnosti optimiza-
cije na področju porabe elektrike, konic porabe elektrike pa v tej
dejavnosti žal ni možno bistveno spreminjati, saj se mora trgovina
prilagajati potrošniku pri zagotavljanju prodajnih storitev. Zato
smo poudarili, da je strah podjetij pred dodatnimi stroški z vidika
omrežnine, še kako upravičen. V anketi, ki smo jo v spomladanskih
mesecih izvedli med člani TZS, je bilo zaskrbljujoče predvsem to,
da so tisti, ki so si uspeli pripraviti izračune s spletnim pripomoč-
kom Agencije za energijo, opažali, da se jim bo omrežnina dvignila.
Prav nihče od članov, ki so odgovorili na anketo ni predvidel, da bo
omrežnina padla, kljub temu da ima trgovina relativno konstantno
porabo električne energije, kar naj bi bilo ugodno za novi izračun.
Ocenjeni dvigi so bili med 8 in 30 %, in kljub temu, da omrežnina v
celotnem znesku za plačilo električne energije ne predstavlja zelo
velikega deleža, pa to vseeno predstavlja dodatno breme, ki se
mu je v trgovini težko izogniti in ga je potrebno pokriti iz poslova-
nja. Zaradi lažjega prehoda smo pristojnim institucijam predlagali
rešitev najmanj enoletnega prehodnega obdobja, v katerem bi
potekal vzporedni sistem obračunavanja in prikazovanja omrežni-
ne na položnicah, tako po zdaj veljavni kot tudi po novi metodo-
logiji. Na ta način bi se podjetja po našem predlogu seznanila z
novo metodologijo v praksi, tudi z vidika njihovega poslovanja in
upravljanja s porabo električne energije v različnih časovnih blo-
kih, konicah itd.., pri opravljanju njihove dejavnosti.
S strani Agencije za energijo smo glede našega predloga prejeli
njihov pisni odgovor, in sicer, da je za namene izstavitve računa za
omrežnino s strani elektrooperaterjev in dobaviteljev električne
energije (v obliki enotnega računa) potrebna prilagoditev infor-
macijskih sistemov elektrooperaterjev in dobaviteljev.
Elektrooperaterji lahko na enem računu naenkrat prikažejo omre-
žnino (omrežnina za moč in omrežnina za energijo) le po veljav-
nem ali novem sistemu, nikakor pa na enem računu ni mogoče
hkrati prikazati izračuna omrežnine po veljavnem ali novem sis-
4
WWW.TZSLO.SI
temu. Za seznanitev odjemalcev z novim obračunavanjem omre-
žnine je agencija vzpostavila spletno aplikacijo »Primerjalnik stro-
škov omrežnine«, kjer si lahko posameznik izračuna letni strošek
omrežnine po veljavni in novi metodologiji. Ker bo nov sistem
vpeljal višjo in nižjo sezono, ki se bo na računih za omrežnino
glede na vključenost posameznega časovnega bloka odrazila v
različnih tarifnih postavkah omrežnine, primerjava mesečnega
računa za omrežnino ni ustrezna. Ustrezna je le primerjava le-
tnega stroška omrežnine, kar omogoča že navedeni »Primerjalnik
stroškov omrežnine«. Ob navedenem nas je Agencija za energijo
seznanila, da so tudi že sami razmišljali ob pripravi nove metodo-
logije o sočasnem prikazovanju omrežnine, vendar so se glede
na prej navedena dejstva odločili, da to ne bi bilo niti ustrezno niti
izvedljivo. M.S.
Obvezen vpis elektronskega naslova gospodarskih družb v PRS – AJPES
Na podlagi spremembe Zakona o gospodarskih družbah (Uradni
list RS, št. 18/21) morajo družbe v predlogu za vpis ustanovitve
navesti tudi elektronski naslov družbe, ki se vpiše v Poslovni regi-
ster Slovenije. Obstoječe družbe pa so morale elektronski naslov
v register vpisati v roku enega leta od uveljavitve zakona, to je
do24. 2. 2022.
Obveznost velja za kapitalske in osebne gospodarske družbe ter
tudi za gospodarska interesna združenja in podružnice tujih pod-
jetij. Obveznost ne velja za samostojne podjetnike.
Za nespoštovanje določbe o vpisu elektronskega naslova v re-
gister je predpisana globa, ki je določena v 685. členu Zakona
o gospodarskih družbah (za družbe: globa od 16.000 do 62.000
eurov).
Podjetja, ki še vedno nimajo vpisanega elektronskega naslova v
Poslovni register Slovenije – AJPES, ki je obvezen (opomba: tele-
fonska številka ni obvezna), pozivamo, da navedeno obveznost
kar najhitreje izpolnijo. Podrobnejše informacije in obrazce si lah-
ko ogledate na spletni strani AJPES. B.K.
III DELOVNOPRAVNA ZAKONODAJA
VABI: 27. brezplačna Trgovinko-va delovno-
pravna klepetalnica
Vljudno vas vabimo na 27. brezplačno TRGOVINKO-VO delov-
nopravno klepetalnico, ki bo potekala dne 17. 10. 2024 s pri-
četkom ob 13.00 uri preko spletne aplikacije ZOOM (trajanje
približno do 14.00 ure).
27. TRGOVINKO-vo delovnopravno klepetalnico organizira TZS v
sodelovanju z Ministrstvom za delo, družino, socialne zadeve in
enake možnosti.
Program:
1. del: Pogled Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in
enake možnosti na pravico do odklopa ter način nadzora nad
sprejemanjem in izvajanjem ukrepov
Predstavitev bo izvedel g. Damjan Mašera, vodja sektorja, Sektor
za delovna razmerja in druge oblike dela, Ministrstvo za delo, dru-
žino, socialne zadeve in enake možnosti
2. del: Novosti oziroma predvidene novosti s področja delov-
nopravne zakonodaje ter varnosti in zdravja pri delu
Predstavitev bosta izvedli Barbara Krivic in Karmen Fortuna, prav-
ni svetovalki TZS
Kotizacije NI! ZOOM povezavo na dogodek vam bomo na e-na-
slov, ki ga boste navedli ob prijavi, poslali uro pred začetkom do-
godka.
Naslednji termin TRGOVINKO-ve delovnopravne klepetalnice v
letu 2024:
21. november 2024 ob 13.00 uri.
Označite si še zadnji termin za leto 2024 v svojem koledarju in
se nam pridružite na klepetalnici! B.K., K.F.
Dne 16. 11. 2024 se začne uporabljati spremenjena določba 113. člena ZDR-1
OPOZARJA: Dne 16. 11. 2024 se začne uporab-
ljati spremenjena določba 113. člena ZDR-1, ki se nanaša na
zadržanje učinkovanja odpovedi pogodbe o zaposlitvi iz raz-
loga nesposobnosti ali krivdnega razloga ali v primeru izredne
odpovedi pogodbe o zaposlitvi predstavniku delavcev.
ZDR-1 v 112. členu določa posebno pravno varstvo pred odpoved-
jo pogodbe o zaposlitvi predstavnikom delavcev, in sicer da delo-
dajalec ne sme odpovedati pogodbe o zaposlitvi:
članu sveta delavcev, delavskemu zaupniku, članu nadzor-
nega sveta, ki predstavlja delavce, predstavniku delavcev v
svetu zavoda ter
imenovanemu ali voljenemu sindikalnemu zaupniku,
brez soglasja sveta delavcev ali delavcev, ki so ga izvolili, ali sindi-
kata, če ravna v skladu z zakonom, kolektivno pogodbo in pogod-
bo o zaposlitvi, razen če v primeru poslovnega razloga odkloni
ponujeno ustrezno zaposlitev pri delodajalcu ali če gre za odpo-
ved pogodbe o zaposlitvi v postopku prenehanja delodajalca.
Varstvo pred odpovedjo traja ves čas opravljanja njihove funkcije
in še eno leto po njenem prenehanju.
5
ZBORNICA NOVIH PRILOŽNOSTI
113.člen ZDR-1 pa ureja zadržanje učinkovanja odpovedi za
zgoraj navedene osebe:
(1)Če sindikat, svet delavcev ali delavci, ki so izvolili predstavnika
delavcev, podajo negativno mnenje v zvezi z redno odpovedjo
iz razloga nesposobnosti ali iz krivdnega razloga ali z izredno
odpovedjo pogodbe o zaposlitvi in predstavnik delavcev pri de-
lodajalcu zahteva zadržanje učinkovanja prenehanja pogodbe o
zaposlitvi zaradi odpovedi, prenehanje pogodbe o zaposlitvi ne
učinkuje 30 dni od vročitve odpovedi oziroma do poteka roka za
mediacijo ali arbitražo oziroma sodno varstvo.
(2)Če se predstavnik delavcev in delodajalec sporazumeta o re-
ševanju spora pred arbitražo, se zadržanje učinkovanja preneha-
nja pogodbe o zaposlitvi zaradi odpovedi podaljša do izvršljive
arbitražne odločitve.
(3)Če predstavnik delavcev v sodnem postopku uveljavlja ne-
zakonitost odpovedi pogodbe o zaposlitvi v primerih iz prvega
odstavka tega člena, se zadržanje učinkovanja prenehanja po-
godbe o zaposlitvi zaradi odpovedi podaljša do odločitve so-
dišča v sporu na prvi stopnji oziroma najdlje za šest mesecev.
(4)Delodajalec lahko v času zadržanja učinkovanja preneha-
nja pogodbe o zaposlitvi zaradi odpovedi do izvršljive arbi-
tražne odločitve oziroma do odločitve sodišča na prvi stopnji
prepove predstavniku delavcev opravljati delo, ki ni poveza-
no z opravljanjem funkcije predstavnika delavcev, vendar mu
mora v tem času zagotavljati nadomestilo plače v višini 80 od-
stotkov osnove iz sedmega odstavka 137.člena tega zakona.
(5) Delodajalci in sindikati lahko s kolektivno pogodbo na rav-
ni dejavnosti vzpostavijo sklad, ki bo namenjen povračilu iz-
plačanih nadomestil plače za čas prepovedi opravljanja dela v
času zadržanja učinkovanja prenehanja pogodbe o zaposlitvi
iz prejšnjega odstavka, ko sodišče na prvi stopnji ugotovi, da
je bilo prenehanje pogodbe o zaposlitvi zakonito. B.K.
III ŽIVILA
Jesenska kampanja oglaševanja Naša super hrana za meso, mleko in sadje
Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano, skladno z Za-
konom o promociji kmetijskih in živilskih proizvodov letošnjo je-
sen začenja novo promocijsko akcijo za lokalno meso (goveje
in perutninsko meso), lokalno mleko in mlečne proizvode ter
lokalno sadje in proizvode iz lokalnega sadja. Potekala bo od
1. septembra do 20. novembra 2024.
Za sektorja mesa in mleka bodo v tokratni akciji, ki bo potekala
od 15. septembra, pa vse do 20. novembra 2024 prvič predsta-
vljeni popolnoma novi promocijski materiali, z novo celostno
grafično podobo in novim podpisom kampanje Naša super
hrana. Nove, sveže kreativne rešitve in komunikacijska orodja so
pripravljeni na način, da so še bolj usmerjena k potrošniku, kar
pomeni, da želijo potrošnika nagovoriti o konkretnih koristih in
prednostih, ki jih prinaša poseganje po lokalni hrani, predvsem
poseganje po kmetijskih in živilskih proizvodih iz omenjenih sek-
torjev, ki nosijo oznako kakovosti Izbrana kakovost - Slovenija.
Poznavanje znaka je med potrošniki že preseglo 80 odstotkov
(raziskava Aragon, julij 2023), zato želijo s kampanjo nadgraditi in
utrditi predvsem zaupanje potrošnikov v proizvode, ki nosijo znak
Izbrana kakovost - Slovenija. Saj le-ta v prvi vrsti pomeni popol-
noma slovensko poreklo, višjo in kontrolirano kakovost, tradicijo,
pa tudi mnogo manjši okoljski vpliv, saj so to proizvodi iz naše
neposredne bližine.
OBVEŠČA: Nove promocijske materiale - plakate
Naša super hrana v velikosti A1 in B2 za meso in plakate v
velikosti A1 za sadje in mleko, lahko brezplačno pridobite tudi
na Trgovinski zbornici Slovenije. Vaše povpraševanje nam lahko
sporočite na e-naslov: karmen.fortuna@tzslo.si; info@tzslo.si ali
na telefonsko številko: 01 58 98 218.
Vir: Delno povzeto po spletni objavi Ministrstva za kmetijstvo,
gozdarstvo in prehrano z dne 6. 9. 2024. K.F.
V letu 2024 bomo prvič obeleževali »Teden slovenske hrane« - od 11. do 17. novembra 2024
S strani Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano smo pri-
dobili informacije o kampanji »Teden slovenske hrane«, ki vam
jih podajamo v nadaljevanju.
Vlada RS je na seji 21. decembra 2023 sprejela sklep o razgla-
sitvi tedna slovenske hrane (v nadaljevanju TSH), ki ga bomo
obeleževali vsako leto - tretji teden v mesecu novembru.
Prvič bomo TSH obeleževali letos, in sicer od 11. novembra do
17. novembra 2024.
Pobudniki razglasitve TSHso v pobudi za razglasitev izpostavili
aktivnosti, ki naj bi jih v tem tednu izvajali:
spodbujalo se bo k pripravi tradicionalnih slovenskih jedi iz
lokalno pridelanih sestavin;
v petek v tednu slovenske hrane se kot eden izmed osrednjih
dogodkov v vzgojno-izobraževalnih zavodih izvede projekt
Tradicionalni slovenski zajtrk (15. 11. 2024);
ozaveščanje o prednostih lokalne oziroma slovenske hrane
se iz vzgojno-izobraževalnih zavodov aktivneje usmerja še na
vse ostale javne zavode, gostinski sektor, gospodinjstva in
vso zainteresirano javnost.
Kaj je torej cilj tedna slovenske hrane?
Spodbuditi večje naročanje, nakupovanje in uživanje sloven-
ske, lokalno pridelane hrane,
promovirati slovenske tradicionalne jedi,
spodbuditi zdrav način prehranjevanja,
ozavestiti mlade in vso zainteresirano javnost o tipični sloven-
ski krajini, o lokalni pridelavi in predelavi, o nadstandardnih
proizvodih, ki jih ta krajina in tradicionalni načini pridelave in
predelave nudijo, o spoštovanju hrane ipd.
Tem ciljem bodo poskušali sledili tako s promocijami preko radia, s pri-
pravo jedilnikov, brošurami, ki bodo vključevali tradicionalne slovenske
jedi iz lokalno pridelanih oziroma slovenskih sestavin pri vseh obrokih,
kot tudi s spodbujanjem različnih dogodkov, kot so obiski kmetij od-
prtega tipa, predelovalnih živilskih obratov, organiziranju seminarjev,
delavnic, itd. Želijo, da se v projekt vključi kar največ vzgojno-izo-
braževalnih zavodov, javnih zavodov in ustanov, gostinskih obratov,
gospodinjstev, trgovcev ter vsa splošna zainteresirana javnost.
V ta namen vabijo vse naštete, da se aktivno vključijo/podprejo
obeleževanje tedna slovenske hrane in v tem tednu, poleg zgoraj
6
WWW.TZSLO.SI
naštetih aktivnosti, pri čim več obrokih pripravijo tradicionalne slo-
venske jedi iz lokalno pridelanih sestavin. V pomoč pri sestavlja-
nju teh jedilnikov so pobudniki TSH pripravili posebno simbolično
e-knjižico Recepti z okusi Slovenije, ki je dosegljiva na povezavi:
https://www.nasasuperhrana.si/tradicionalni-slovenski-zajtrk/
wp-content/uploads/2023/11/Teden-slovenske-hrane_Recepti-z-
-okusi-Slovenije.pdf
OBVEŠČA: Trgovci lahko v okviru kampanje na
svojih policah izpostavite lokalno pridelane in predelane kme-
tijske in živilske proizvode, jih izpostavite v letakih, kjer dopi-
šete, da praznujemo Teden slovenske hrane, kupce obvestite
s plakati v prodajalnah, jim namenite svoj prostor v svojih
digitalnih medijih, spletnih straneh ipd. V kolikor boste potre-
bovali pomoč pri oblikovanju svojih kampanj, v smislu preverbe
njihove ustreznosti, se prosimo obrnite na TZS – Karmen Fortuna:
karmen.fortuna@tzslo.si ali 01 58 98 218.
Vir: Delno povzeto po odgovoru Ministrstva za kmetijstvo, goz-
darstvo in prehrano z dne 1. 7. 2024. K.F.
Iz Uradnega lista EU
Živila in krma
Izvedbeni sklep Komisije (EU) 2024/2127 zdne 24.julija 2024
ozahtevku za prijavo evropske državljanske pobude Ustavimo
lažna živila: navedba porekla na oznakah vskladu zUredbo
(EU) 2019/788 Evropskega parlamenta in Sveta (notificira-
no pod dokumentarno številko C(2024) 5001) - UL EU, št. L
2024/2127 z dne 2. 8. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2140 z dne 6. avgusta
2024 o spremembi in popravku Izvedbene uredbe Komisije
(EU) 2021/1378 glede priznanja nekaterih izvajalcev nadzora
vskladu sčlenom46 Uredbe (EU)2018/848 Evropskega parla-
menta in Sveta kot pristojnih za izvajanje nadzora in izdajanje cer-
tifikatov ekološke pridelave vtretjih državah za namen uvoza eko-
loških proizvodov vUnijo - UL EU, št. L 2024/2140 z dne 7. 8. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2155 zdne 5.avgusta
2024 oodobritvi sprememb specifikacije proizvoda na ravni
Unije za zaščiteno označbo porekla Grignolino del Monferrato
Casalese - UL EU, št. L 2024/2155 z dne 12. 8. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2171 z dne 20. av-
gusta 2024 ospremembi prilog V in XIV k Izvedbeni uredbi
(EU)2021/404 glede vnosov za Združene države Amerike na
seznamih tretjih držav, njihovih ozemelj ali območij, skaterih je
dovoljen vstop pošiljk perutnine, zarodnega materiala perutni-
ne ter svežega mesa perutnine in pernate divjadi vUnijo - UL
EU, št. L 2024/2171 z dne 21. 8. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2213 z dne 30. av-
gusta 2024 ospremembi prilog V in XIV k Izvedbeni uredbi
(EU)2021/404 glede vnosov za Združene države Amerike na
seznamih tretjih držav, njihovih ozemelj ali območij, skaterih je
dovoljen vstop pošiljk perutnine, zarodnega materiala perutni-
ne ter svežega mesa perutnine in pernate divjadi vUnijo - UL
EU, št. L 2024/2213 z dne 2. 9. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2177 zdne 2.septembra
2024 oizdaji dovoljenja za pripravek iz 6-fitaze, proizvedene
z Aspergillus oryzae DSM 33737, kot krmni dodatek za vse
vrste perutnine za pitanje, za nesnice in za razplod, svinje vseh
vrst prašičev in vse ribe kostnice (imetnik dovoljenja: DSM
Nutritional ProductsLtd, ki ga zastopa DSM Nutritional Produ-
ctsSp.zo.o.) - UL EU, št. L 2024/2177 z dne 3. 9. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2179 zdne 2.septembra
2024 o spremembi Izvedbene uredbe (EU) 2022/1452 glede
najvišje priporočene vsebnosti 4-hidroksi–2,5-dimetilfuran-3(2H)-
-ona za mačke in pse - UL EU, št. L 2024/2179 z dne 3. 9. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2180 z dne 2. sep-
tembra 2024 oizdaji dovoljenja za pripravek iz endo-1,4-be-
ta-ksilanaze, endo-1,4-beta-glukanaze in endo-beta-1,4-gluka-
naze, specifične za ksiloglukan, proizvedenih s Trichoderma
citrinoviride DSM 33578, kot krmni dodatek za svinje vseh vrst
prašičev (imetnik dovoljenja: Huvepharma EOOD) - UL EU, št. L
2024/2180 z dne 3. 9. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2183 z dne 2. sep-
tembra 2024 ospremembi izvedbenih uredb (EU) št.389/2011,
(EU) 2016/899, (EU) 2017/440, (EU)2017/896, (EU) 2020/164,
(EU)2020/166, (EU)2021/2051, (EU)2021/2096, (EU)2023/1167,
(EU)2023/1703 in (EU)2023/1713 glede imena imetnika dovolje-
nja za krmne dodatke - UL EU, št. L 2024/2183 z dne 3. 9. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2190 zdne 27.avgusta
2024 ovpisu imena vregister zaščitenih označb porekla in za-
ščitenih geografskih označb (Hüyük Çileği (ZOP)) - UL EU, št. L
2024/2190 z dne 3. 9. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2184 zdne 3.septembra
2024 o izdaji dovoljenja za pripravek iz fumonizin esteraze,
proizvedene s Komagataellaphai NCAIM (P) Y001485, kot
krmni dodatek za pujske in prašiče pitance vseh vrst prašičev -
UL EU, št. L 2024/2184 z dne 4. 9. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2185 z dne 3. sep-
tembra 2024 oizdaji dovoljenja za pripravek iz Bacillussubtilis
FERMBP-07462, Enterococcuslactis FERM BP-10867 in Clostri-
diumbutyricum FERMBP-10866 kot krmni dodatek za vse vrste
perutnine za pitanje, za nesnice in za razplod ter okrasne pti-
ce (imetnik dovoljenja: Toa Biopharma Co., Ltd.) - UL EU, št. L
2024/2185 z dne 4. 9. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2201 zdne 28.avgusta
2024 o vpisu imena v register zaščitenih označb porekla in
zaščitenih geografskih označb (Bursa Siyah İnciri/Bursa Siyahı
(ZOP)) - UL EU, št. L 2024/2201 z dne 4. 9. 2024;
Izvedbena uredba Komisije (EU) 2024/2196 zdne 4.septembra
2024 o popravku francoske jezikovne različice Izvedbene
uredbe (EU)2017/2470 ooblikovanju seznama Unije novih živil
vskladu zUredbo (EU)2015/2283 Evropskega parlamenta in
Sveta onovih živilih - UL EU, št. L 2024/2196 z dne 5. 9. 2024.
K.F.
III IZOBRAŽEVANJE
Praktično usposabljanje z delom - usposobljenost mentorjev
Delodajalec, ki želi dijakom nuditi praktično usposabljanje z delom
(v nadaljevanju: PUD), mora imeti skladno z zakonodajo verificira-
na učna mesta, pri čemer mora v postopku verifikacije učnih mest
izkazati izpolnjevanje tako materialnih kot tudi kadrovskih pogo-
jev za izvajanje PUD. Glede slednjih Zakon o poklicnem in strokov-
nem izobraževanju (Uradni list RS, št. 79/06, 68/17, 46/19 in 53/24;
7
WWW.TZSLO.SI
V Uradnem listu RS, št. 78/24, je objavljeno Poročilo o rasti cen
življenjskih potrebščin na območju Slovenije za avgust 2024.
Cene življenjskih potrebščin so bile avgusta 2024 v primerjavi s
prejšnjim mesecem nižje za 0,2 %.
T – Informacije« so pripravili: Mija Lapornik, Marjanca Simsič, Barbara Krivic, Tanja Rudolf, Primož Gorenc in Karmen Fortuna. Uporaba in objava podatkov (delno ali v
celoti) je dovoljena le z navedbo vira. Odgovorna urednica: Karmen Fortuna. Lektoriranje: Karmen Fortuna. Izdajatelj »T-Informacij« je Trgovinska zbornica Slovenije,
Dunajska cesta 167, Ljubljana, tel.: 01 5898 212 ali 01 5898 213, e-naslov: info@tzslo.si, spletna stran: www.tzslo.si, TRR: SI56 0400 0027 8921 404 pri OTP banki d.d.
V skladu z Zakonom o davku na dodano vrednost (UL RS, št. 13/11 – UPB, s spremembami in dopolnitvami) se za to publikacijo plačuje 5 % davek na dodano vrednost.
v nadaljevanju: ZPSI-1) določa, da mora delodajalec dijaku na PUD
zagotoviti mentorja, ki je lahko delodajalec sam ali pa druga ose-
ba, ki je pri njem zaposlena na podlagi pogodbe o zaposlitvi.
Nadalje ZPSI-1 določa, da je lahko mentor oseba, ki izpolnjuje
naslednje pogoje:
ima mojstrski ali delovodski ali poslovodski izpit ali
ima najmanj srednjo strokovno izobrazbo in tri leta delovnih
izkušenj z ustreznega področja ter pedagoško-andragoško
usposobljenost po programu, ki ga na predlog Centra Repu-
blike Slovenije za poklicno izobraževanje sprejme pristojni
strokovni svet.
Če pri delodajalcu za izvajanje PUD v izobraževalnem progra-
mu srednjega poklicnega izobraževanja ni dovolj mentorjev z
ustreznimi kadrovskimi pogoji iz prejšnjega odstavka, zakon
omogoča, da je mentor lahko tudi oseba, ki ima najmanj srednjo
poklicno izobrazbo, pedagoško-andragoško usposobljenost in
najmanj pet let delovnih izkušenj s področja poklica, za katerega
se dijak izobražuje.
V kolikor si želite postati mentor dijakom na praktičnem usposa-
bljanju z delom, pa vam za to manjka ustrezna pedagoško-andra-
goška usposobljenost, se lahko prijavite na brezplačno osnovno
usposabljanje mentorjev, ki poteka v okviru projekta Usposa-
bljanje mentorjev 2023 – 2026. Slednjega v celoti financirata
Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje ter Evropska unija – Next-
GenerationEU iz sredstev Mehanizma za okrevanje in odpornost,
zato je udeležba na usposabljanju brezplačna. Informacije o sa-
mem projektu, programu usposabljanja in terminih usposabljanja
mentorjev lahko dobite na spletni strani: https://www.usposablja-
nje-mentorjev.si/.
Za več informacij glede postopka verifikacije učnih mest in doda-
tna pojasnila vam je na voljo Tanja Rudolf – telefon: 01 58 98 220
ali e-naslov: tanja.rudolf@tzslo.si. T.R.
III POSLOVNO OKOLJE IN TRGOVINA V ŠTEVILKAH
35
40
38
42
46
30
35
40
45
50
2020 2021 2022 2023 2024
Poročilo o rasti cen življenjskih potrebščin
na območju Slovenije za avgust 2024
Vir: IMD World Competitiveness Ranking, 2024 M.L.
Graf: Padanje Slovenije na Svetovni lestvici konkurenčnosti
0,0
- 0,2
-1,0
-0,5
0,0
0,5
1,0
1,5
Graf: Mesečna sprememba cen življenjskih potrebščin v
zadnjem letu
Slovenija izgublja na konkurenčnosti
Slovenija je na Svetovni lestvici konkurenčnosti švicarskega in-
štituta IMD v letu 2024 uvrščena na 46. mesto, kar v primerjavi z
letom 2023 pomeni za štiri mesta slabšo uvrstitev, v primerjavi z
letom 2020 pa za kar 11 mest nižjo uvrstitev. Slovenija je uvrščena
pred Hrvaško in Slovaško, a zaostaja za na primer Češko, Avstrijo,
Italijo, Estonijo, Nemčijo, Francijo.
Na Trgovinski zbornici Slovenije pristojne organe že dalj časa
opozarjamo, da konkurenčnost poslovanja podjetij močno
poslabšujejo pogosto spreminjajoči in novi pogoji poslovanja, ki
izhajajo predvsem iz prepogostega spreminjanja zakonodaje, ob
tem pa v Sloveniji pri prenosu zakonodaje EU v slovenski pravni
red sprejemamo še mnogo ostrejše zahteve, ki jih kasneje v pra-
ksi pravzaprav ne znamo niti izvajati, saj so pojasnila pristojnih
glede izvedbe mnogokrat zelo nejasna – nedorečena. Negoto-
vost v našem poslovnem okolju se zato povečuje, zato se na ravni
države pričakujejo odločnejši koraki v smeri odprave administra-
tivnih ovir.
Vir: SURS, september 2024. P.G.